Latijns-Amerikaanse Carnaval/ De 3de week - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Max Hoevenaar - WaarBenJij.nu Latijns-Amerikaanse Carnaval/ De 3de week - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Max Hoevenaar - WaarBenJij.nu

Latijns-Amerikaanse Carnaval/ De 3de week

Door: Max Hoevenaar

Blijf op de hoogte en volg Max

24 Februari 2014 | Costa Rica, Purral

De weken gaan hier erg snel, de 3de week is alweer voorbij. Op maandag hebben we 4 uur lang meegeholpen met een basketbal training. Dit hebben we gedaan omdat er vanuit de bewoners de wens is om in de toekomst een sporthuis op te zetten in Purral met verschillende soorten sporten. Om te kijken of de trainers geschikt zijn, en of ze er zelf oren naar hebben om vrijwillig een andere groep training te geven hebben we meegeholpen. Ik ben er toen achter gekomen dat een basketbal training wel een stuk anders is als een potje basketballen op de middelbare school.

Dinsdag hadden we net zoals elke andere dag weer Spaanse les. Overdag heb ik met Kristy aan ons projectplan gewerkt en 's avonds stond het uitje naar de bioscoop op de planning. We zijn op tijd naar de film gegaan omdat het niet mogelijk is om via internet te reserveren. Net zoals in Amerika hebben ze hier verschillende soorten 'shopping malls'. Dit zijn mega grote winkelcentrums waar alle winkels in zitten zoals ze bij ons door de hele binnenstad verspreid zitten. Je hebt dan een groot centrum waar je echt alles kunt vinden, de bioscoop hoort daar ook bij. We waren dus een uur te vroeg bij de bioscoop, hierdoor hadden we nog even tijd om een rondje te lopen en een potje tafelvoetbal te spelen. Voordat de film begon had ik nog een klein bakje popcorn besteld.... Hier is wel meer zoals in Amerika, de bak met popcorn is te vergelijken met bij ons de grootste maat. Als je iets te drinken besteld, krijg je ook gewoon een lege beker die je kunt vullen voordat je de zaal inloopt. De stoelen zijn echt super relaxed, je kunt ook naar achteren leunen en bij de leuning zit een gat waarin je je dienblad kunt zetten met drinken/eten. We zijn naar de film Rhonin 47 geweest. De film zelf was niet zo heel erg speciaal, het was wel leuk dat die Engels gesproken was met Spaanse ondertiteling.

Woensdag avond was er een BBQ georganiseerd voor mijn verjaardag en als teambuilding voor de leden waar wij vaak mee vergaderen. Het was een erg gezellige avond, met net zoals altijd, erg veel eten. Eten en verjaardag hebben hier nog een speciale band.... Als je jarig bent is namelijk gebruikelijk dat er eieren op je hoof kapot worden geslagen! Dat brengt geluk (zeggen ze).... Op het einde van de avond werden er dus onverwacht een aantal eieren op mijn hoofd kapot geslagen :) . Gelukkig was er net zoals in Nederland ook een lekkere taart. Kristy, Juanita en Leon hebben mij een t-shirt cadeau gedaan. Helaas was de maat NET niet goed. Ik denk dat het in Nederland maatje XS was, want de rand van het t-shirt kwam tot net onder mijn navel (deze konden we later gelukkig wel ruilen).

Donderdagochtend zijn we naar een ochtend van de politie geweest. Deze hadden een informatie/animatie ochtend georganiseerd voor een aantal basisscholen hier uit de buurt. Ze vertelden dat de politie je vriend is en schminkten de gezichten van de kinderen. Daarna hadden wij buiten een aantal spellen voor de kinderen georganiseerd, als afsluiting was er nog een bandje gekomen en een clown. 's Avonds hadden we weer een vergadering.

Op vrijdag zijn we naar San Jose gegaan om het t-shirt te ruilen en hebben we nog even wat gedronken. Daarna Spaanse les en in de avond hebben we een gezellige avond in mijn huis gehad. De vrijdagavonden verlopen tot nu toe rustig, omdat we zaterdag om 7:15 moeten vertrekken richting de voetbalschool. Het was weer een leuke zaterdag ochtend vol enthousiaste kinderen. Na de training hebben we meteen de bus naar Punterenas gepakt. Voor jawel: VASTELOAVEND (heb ik het dit jaar toch nog kunnen vieren)! Vlak voordat we bij Punterenas waren moest de bus stoppen en werd iedereen gecontroleerd door de politie op ID, daarna kwam er nog een agente met een grote drugshond. En even later ging die hond zitten bij een jongen een paar plaatsen voor ons, die werd mee naar buiten genomen en die heb ik niet meer in de bus terug gezien.

Eenmaal op de fiesta bestemming aangekomen was het toch wel iets anders dan koukleumen op de Parade. Veel muziek met trommels en niemand was echt verkleed. Eigenlijk moet ik dit anders zeggen, zoals veel mensen erbij liepen, zo zou niemand bij ons erbij durven te lopen. Het maakt niet uit wat voor figuur je hebt (en dan heb ik het over de vrouwen) iedereen kan er gewoon in bikini rondlopen en het maakt ook niet uit om er flink in te dansen. Het dansen tijdens carnaval gaat ook nog ietsje anders dan bij ons... In plaats van een beetje naar links en rechts te bewegen, dansen de mensen hier met bewegingen die in menige slaapkamer ook kunnen worden toegepast.

Na de optocht met veel live muziek, veren en dansende groepen was het tijd om even wat te eten (voor een sfeer impressie van de optocht kun je op deze link klikken: http://youtu.be/HL4oPmqkClU ). Daarna leek het een beetje op een festival. Groot podium op het strand met vooral Reggae/Reggaeton/Dancehall/Merenge muziek, er hing ook een erg gezellige sfeer. Van tevoren hadden we geprobeerd om een hostel te regelen om te slapen, helaas zaten ze allemaal natuurlijk al allemaal volgeboekt. En wat doe je dan als je de volgende dag nog even op het strand wil liggen en niet met de eerste bus terug wilt gaan? Gewoon lekker op het strand slapen!! Ik had er van tevoren helaas niet over nagedacht dat het wel eens erg koud zou kunnen zijn 's nachts. Dus ik ben op een gegeven moment maar onder mijn strandhanddoek gaan liggen. Overal op het strand lagen mensen te slapen met dekens en overal stonden tentjes, dit kunnen we de volgende keer misschien ook beter doen. Om 6 uur kwam de zon op en daar word je dan wel weer lekker wakker van na 1,5/2 uur slaap. Hierna zijn we op bedjes gaan liggen onder parasols en zondag hebben we niet meer veel gedaan, behalve lekker bijkomen op het strand, en wat vruchtendrankjes drinken. Op zondagavond hebben we even contact gehad met onze vriend Mike in Nicaragua, want volgende week hebben we na de voetbalschool een uitje op de planning staan.

Deze week staat op de planning om te beginnen met het organiseren van de verjaardag van de voetbalschool.

Foto's en filmpjes van de afgelopen week worden ook weer toegevoegd.

Con mucho gusto,

Max Hoevenaar