De eerste maand is voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Max Hoevenaar - WaarBenJij.nu De eerste maand is voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Max Hoevenaar - WaarBenJij.nu

De eerste maand is voorbij gevlogen!

Door: Max Hoevenaar

Blijf op de hoogte en volg Max

07 Maart 2014 | Costa Rica, Purral

Het is alweer even geleden dat ik een reisverslag heb geschreven, dit komt omdat er de afgelopen week veel dingen zijn gebeurd.

Allereerst hebben we afscheid genomen van onze Spaanse lerares. Wij waren het niet eens met de manier van les geven en de prijs was ook exceptioneel hoog. Zij vertelde dat we elke dag (5 dagen in de week, voor 4 maanden lang) 2 uur per dag Spaanse les nodig hadden. Hierdoor was het voor ons lastig om dingen te plannen en te regelen, omdat we altijd weer om 4 uur terug moesten zijn voor de les. We betaalden ieder €62 per WEEK. Dit was nog meer dan de huur aan het gastgezin, dit vonden we ethisch niet verantwoord. Gelukkig hebben we een perfecte oplossing gevonden voor de situatie. De zonen van de directeur van de voetbalschool hebben Engelse privé les van een lerares. Hij heeft aan haar gevraagd of zij ons ook Spaanse les wilt geven, want naast Engels spreekt ze ook Spaans, Italiaans en en beetje Frans. Wat ook mooi is meegenomen, is dat ze de lessen gratis wilt geven! Dit komt omdat ze elk jaar 1 goed project uitzoekt waar ze vrijwillig werkt, dit jaar zijn wij haar project! Nu hebben we op dinsdag en donderdag ochtend van 09:00 tot 12:00 les. De manier van les geven is ook veel anders. Het is niet alleen maar 2 uur lang alles klakkeloos over schrijven van het bord, maar we moeten nu zelf veel invullen en bedenken. Daarnaast moeten we ook kinderliedjes zingen en oefenen we veel op de uitspraak van klanken.

Doordeweeks hebben Kristy en ik aan school gewerkt, daarnaast heeft Kristy nog een bootcamp les gegeven, na 25 lunches en 25 squats kon ik 1 dag niet lopen. 's Avonds ben ik een keer mee geweest naar de opa en oma van het gastgezin, er wonen nog 3 andere gezinnen in het huis. Dit huis ligt in een rustiger dorp iets verder op met een groot stuk grond. Andere avonden hebben we weer vergaderingen gehad. We zijn ook bij een vergadering geweest van 'buurt voorbeelden' geweest, dit is een groep van jongens en meisjes die zelf kijken hoe de buurt beter gemaakt kan worden. Het was ook vooral bedoeld om contact met andere mensen te leggen buiten de voetbalschool, hierdoor leer je weer andere woorden Spaans, wat dus ook goed is je voor je vocabulaire. Een andere avond zijn we bij vrienden van de voetbalschool nog een lekker ijs gaan eten, om de planning voor vrijdag te bespreken. Op donderdag hebben we kennis gemaakt met de lokale politie chef.

Vrijdag werden we 's ochtends om 7 uur opgehaald. Eerst kregen we lekker gallo pinto (typisch Costa Rica ontbijt), rijst met bonen en ei, erg lekker! Daarna zijn we naar een nieuw veldje gegaan. Aan ons was de opdracht om lijnen op het veldje uit te zetten. Van tevoren hadden we wat meet en tekenwerk gedaan, maar het veldje zelf liep niet helemaal recht, dus moesten we ons plan een beetje aanpassen. Het eindresultaat is indrukwekkend! De hele dag heb ik lijnen geplakt, en gemeten of alles wel recht liep. Tussendoor kwamen er allemaal mensen uit de buurt langs met eten en fresko (vruchtenshakes). Na deze drukke dag heb ik 's avonds nog een gesprek met mijn gastgezin gehad. Ik ben namelijk allergisch voor katten, en er zaten er helaas 2 in het huis. Hierdoor was het voor mij niet mogelijk om er langer te wonen, ik vroeg of ze met een oplossing zouden kunnen komen na het weekend.

Op zaterdag ochtend was er natuurlijk weer het werken bij de voetbalschool. Daarna stond ons een lange busreis op het programma naar Arenal. El Arenal doet mij natuurlijk meteen herinneren aan Mallorca, maar deze Arenal is het tegenovergestelde. Er is een vulkaan en mooie natuur. Na ongeveer 5 uur waren we dan op onze plek van bestemming, onze grote vriend Mike (die in Nicaragua werkt) was ook naar Arenal gekomen omdat deze plek tussen ons in ligt. Bij het restaurant waren ze Kristy en mijn eten vergeten, en tegen de tijd dat ze snapten dat wij ook wat te eten wilde was de keuken al gesloten, we hebben toen uiteindelijk maar een broodje op de hand genomen. Er was een klein festival in het dorp waar veel Amerikanen waren. Dit viel best tegen, even later hebben we de bus gepakt naar Vulcano discoteca. In het begin was er echt he-le-maal niks te doen! Even later werd het wel al wat drukker, de danslessen van de eerste week kwamen goed van pas. Mike zou graag ook nog wel wat danslessen willen nemen. Na een gezellige avond hebben we weer de bus terug naar huis gepakt, rond half 4 waren we in ons hostel. Mike had nog 6 liter Nicaraguaanse Plata Especial voor mij meegenomen. De dames lagen al op bed en wij hadden er nog een (of meerdere?) glaasjes van gedronken, want toen we even naar de klok keken was het opeens half 6. We zijn toen maar naar bed gegaan want we wilden natuurlijk vroeg vertrekken voor de tocht naar de vulkaan (dan is de kans dat je beesten ziet het grootst). Een uur later ging schijnbaar de wekker maar daar zijn we 3 uur lang doorheen geslapen haha..... We zijn toen maar op ons gemakje om half 10 richting de vulkaan gegaan. Het was een stukje lopen, maar uiteindelijk kwamen we bij een heel erg mooi punt uit waar je de vulkaan zag en een groot meer. Helaas had ik de hele dag nog plezier van de rum van de avond ervoor... Na de zware tocht zijn we naar een spa gegaan waar het water door de vulkaan verwarmd werd en waar je heerlijk kon dobberen. De volgende avond was niet zo heel erg speciaal, we waren allemaal redelijk moe van de vermoeiende dag en er was nergens echt wat te doen. We zijn toen redelijk op tijd naar bed gegaan want de volgende ochtend zouden we echt op tijd vertrekken... De planning was om om 8 uur te vertrekken, maar we zijn al een beetje Tico's geworden en 8 uur is 9 uur geworden. Deze ochtend/middag zijn we naar een waterval en nationaal park geweest, we hebben weer erg weinig dieren gezien, maar wel erg mooie natuur en een lange wandeltocht. Na al dat wandelen zijn we maar aan de bar in het zwembad gaan zitten om even bij te komen. Daarna hebben we de bus naar huis gepakt omdat het weer 5 uur reizen was, Mike bleef nog een nachtje slapen want zijn boot naar Nicaragua vertrekt alleen 's ochtends. Diezelfde avond heb ik nog een gesprek gehad met mijn gastgezin en de uitkomst was dat ik de volgende dag naar mijn nieuwe gastgezin kon vertrekken.

Overdag heb ik met Kristy ons definitieve projectplan afgemaakt en daarna ben ik verhuist. Het gezin woont aan de andere kant van Purral, het is hier iets gevaarlijker, maar het huis is een stuk groter. Gister ochtend hadden we weer Spaanse les, daarna hebben we een kort gesprek gehad met Maikel (begeleider uit Nederland) en hierna hebben we de brief geschreven voor de kinderen en ouders van de voetbalschool dat de verjaardag eraan zit te komen.

's Avonds hadden we weer een leuk uitje op het programma staan, namelijk een oefenwedstrijd van Costa Rica tegen Paraguay in het Estadio Nacional. Een wedstrijd hier gaat er veel anders aan toe dan een wedstrijd in Europa. Zo waren er net als bij carnaval allemaal trommels en dansende meiden. Tijdens de wedstrijd worden er geen liedjes gezongen, wel wordt er elke keer heel erg hard geklapt als er een speler weg draait, actie maakt, of wat nog frappanter was als de keeper de bal in de handen pakt!! Zelfs al kwam die langzaam aangerold en pakte hij hem zo van de grond op, dan begint iedereen heel erg hard te klappen.... In het stadion passen ongeveer 80.000 mensen, dit stadion is een zakelijk geschenk van China aan Costa Rica, gisteren waren er ongeveer 45.000 mensen aanwezig, iets meer dan de helft van de plaatsen was dus gevuld. Het niveau viel wel een beetje tegen, menig team in de Jupiler League zou weerstand kunnen bieden (ja ook VVV). Op slag van rust maakte Costa Rica wel nog een mooi doelpunt, met een stift van buiten de 16 maakte Campbell de eerste goal voor Costa Rica. Ik zal maar niet meer teveel bij de wedstrijd stil staan, Costa Rica heeft met 2-1 gewonnen en het was een erg leuke ervaring.

Vandaag hebben we Spaanse lessen buiten de deur gehad. We zijn toen naar het plaatsje Coronda geweest. Erg leuk en knus dorpje wat hier vlakbij ligt, de sfeer is echter compleet anders als in het drukke San Jose en Purral. We zijn naar een typische Tico bar geweest om weer lekker te eten. Daarna zijn we naar een kerk geweest en de rest van de les was in het gras. Na de lessen ben ik voor het eerst hier naar de kapper geweest. Ik moet bekennen dat het een hele beleving is! Ik ben naar een Colombiaanse barbería geweest, hier heb je nog net zoals je in films ziet zo'n rond draaiend ding buiten staan. Toen ik aan de beurt was heb ik gezegd dat ik het ietsje korter wilde, uiteindelijk hebben ze bij de kapper een andere interpretatie van het woord Pocito (klein beetje). Ik wilde eigenlijk iedere 3/4 weken naar de kapper gaan omdat hier een knipbeurt maar €3,5 kost, helaas zal ik toch een tijd moeten wachten aangezien ze vandaag heeeel erg veel eraf hebben geknipt!

Juanita heeft ons nog mede gedeeld dat ze het hier niet naar haar zin heeft en zondag vertrekt naar Nederland. Leon en Nomo zijn een week op vakantie en vandaag komt de vriend van Kristy aan.

Volgende week maandag zal ik geen blog schrijven omdat er maar een paar dagen tussen zit, de week erop al ik weer trouw op maandag mijn blog schrijven!

Hasta luego!

Tags: Arenal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 6629

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 22 Juli 2014

Stage Costa Rica

Landen bezocht: