Maand 2 is alweer begonnen! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Max Hoevenaar - WaarBenJij.nu Maand 2 is alweer begonnen! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Max Hoevenaar - WaarBenJij.nu

Maand 2 is alweer begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Max

13 April 2014 | Nicaragua, Granada

Hallo lezers,

Het is alweer enige tijd geleden dat ik mijn blog heb bijgehouden. Dit kwam omdat ik de afgelopen weken druk bezig ben geweest met het organiseren van de verjaardag van de voetbalschool.

Ik zal mijn activiteiten kort houden en alleen de belangrijkste dingen schrijven (anders wordt het een erg lang verhaal). Ik ben die dinsdag nog naar de dames voetbalwedstrijd geweest van Costa Rica-Italie, het WK voor dames was hier een maand lang. Costa Rica speelde echt slecht, en de mensen riepen alleen maar 'hija de puta' tegen de scheidsrechter (oma leest ook mijn blog, dus als je wilt weten wat het betekend kun je het vertalen). Ze hebben uiteindelijk net verloren en dit betekend dat ze niet meer door kunnen gaan en dus uit het toernooi liggen. Woensdag avond was de een na laatste vergadering voor de verjaardag. Hierin heeft iedereen de opdracht gekregen om ervoor te zorgen dat de spullen de week erna worden meegenomen.

De volgende ochtend zijn we met de Spaans lerares naar de openbare universiteit in San Pedro geweest. Dit zag er allemaal erg leuk en groot uit. Het deed me meteen aan zo'n Amerikaanse Highschool denken. Een shuttlebusje heeft ons naar een ander terrein van de universiteit gebracht en daar zijn we naar een film over het sterrenstelsel geweest. Deze faculteit was ook helemaal ingericht als de hemel, de film was compleet in het Spaans, maar het was goed te volgen. Die donderdagavond stond er weer een gezellige avond op het programma want Mike kwam weer naar Purral. We zijn toen op stap gegaan en ook dit was weer een geslaagde avond.

Op vrijdag zijn we in de middag naar het hotel gegaan waar Mike de eerste 2 dagen met zijn ouders logeerde (zijn ouders kwamen pas 's avonds aan). Die middag hebben we in de hot tub gelegen en in het zwembad, HEERLIJK! Het was ook fijn om weer eens echt warm te douchen in het hotel. Daarna zijn we naar het casino gegaan waar ze ook nog een happy hour hadden, dus een uur lang gratis rum-cola gedronken en BlackJack gespeeld. Ik stond op 10.000 colonnes winst, maar het geluk was uiteindelijk net niet aan mijn zijde en ben quite weer het casino uitgelopen (dat is volgens sommige mensen ook winnen). We zijn toen gaan uiteten en op tijd naar bed gegaan want zaterdag hadden we een activiteit van de voetbalschool.

Het veldje wat wij een aantal weken geleden hadden geverfd had die zaterdag de officiële opening. 's Ochtends zijn we met de voetbalschool naar het veldje gegaan en hebben de kinderen partijtjes van 5x5 gespeeld. Het was een leuke en gezellige ochtend. Dinsdagavond zijn we naar de bioscoop geweest (Dallas Buyers Club). Daarna waren we voor 1 biertje de kroeg in gegaan. Uiteindelijk kwamen we rond half 2 thuis.... Woensdag was de laatste vergadering en gelukkig had iedereen de materialen bij zich. Donderdag hebben we de materialen gekocht die nog ontbraken en deze week hadden we minder leuke Spaanse lessen want het ging puur over de grammatica. Donderdag zijn we nog een biertje gaan drinken omdat de voorbereidingen allemaal klaar waren. Die avond hebben we een groep jongens en meisjes leren kennen uit Venezuela, en na de mooie verhalen over dat land zou ik er zeker wel eens naar toe willen gaan! (helaas is er nu een burgeroorlog en is het niet mogelijk)

Zaterdag was het dan zover, DE VERJAARDAG VAN DE VOETBALSCHOOL! Tot mijn grote verbazing kwam het grootste gedeelte van de vrijwilligers op tijd opdagen! Nadat we alles hadden opgebouwd begon de DJ met het draaien van de plaatjes en werden de kinderen in groepen onderverdeeld. Toen dit allemaal was gebeurd hebben de kinderen aan een stuk door alle spellen gespeeld. Als organisator was ik best trots op Kristy en mij. De dag verliep precies zoals we alles hadden ingepland en de kinderen hadden het erg naar hun zin. De politie was nog gekomen met een grote bus met voorlichting over drugs en alcohol en leren NEE zeggen, en ik denk dat Costa Rica ook het enige land is waar de politie de gezichten van de kinderen gaat schminken bij zo'n evenement. Op het laatst van de dag kwamen de waterballonnen tevoorschijn en ik kan jullie verzekeren dat niemand droog het veld heeft verlaten. Die avond waren we bij een paar vrienden uitgenodigd om te komen eten/drinken. De hele nacht zijn we daar gebleven en konden we niet meer recht naar huis toe lopen. Die zelfde ochtend zijn we met alle vrijwilligers van de voetbalschool naar een campina geweest (dit is een zwembad met een groot stuk grond waar je kunt picknicken en gewoon kunt relaxen). Ik heb toen de halve dag geslapen om de uurtjes slaap in te halen. Uiteindelijk hebben we nog tegen een andere groep gevoetbald en vroeg naar bed.

Op maandag hebben we nog een gesprek gehad met Geovanni over de plannen van onze stage en hebben we het clubhuis opgeruimd want dit hadden we zaterdag uitgesteld. Dinsdag zijn we met Spaanse les San Jose ingegaan en naar een dierentuin. Die donderdag zijn we met de trein naar de oude hoofdstad van Costa Rica geweest (het Mekka van Costa Rica) want op 2 augustus lopen alle gelovigen mensen naar de kerk in dat dorpje. Vrijdag zijn we met 50 kinderen naar de finale van het dames WK -17 geweest. Ik moet toch toegeven dat het erg vermoeiend is om met 50 kinderen op stap te gaan en om ze ook weer allemaal mee terug te nemen. Gelukkig is het allemaal goed gegaan een heeft Japan de finale van Spanje gewonnen.

Zaterdag zijn we met het vliegtuig naar Nicaragua gegaan, omdat we niet meer dan 90 dagen in Costa Rica mogen blijven is het noodzakelijk dat we het land verlaten. Na een korte vliegreis van bijna 1 uur zijn we geland in Managua. Hier hebben we meteen de taxi naar Granada gepakt waar ons hostel was. Diezelfde nacht heb ik slecht nieuws te horen gekregen, Mark Tilburgs (27) is overleden. Op zulke momenten ga je over van alles nadenken, en kom je erachter dat je je vaak over de meest onbelangrijke dingen druk kunt maken. De dag daarna zijn we het stadje Granada gaan verkennen en ben ik naar een typische Nicaraguaanse kapper geweest. 's Avonds zijn we nog naar een bar geweest en nog een sambuca voor Mark gedronken. In het stadje Granada zijn we nog naar een 'bedrijf' geweest die sigaren maken. Dit is een groot huis met een mooie tuin waar je een van de beste sigaren van Nicaragua kon roken. Na een rondleiding hebben we het ook geprobeerd, en het was inderdaad erg lekker! Granada was verder een erg mooi stadje met veel kleurrijke gebouwen.

Op dinsdag zijn we naar Leon gereisd, een stadje wat iets ten noorden ligt, maar we moesten eerst weer terug naar Managua om daar de bus te pakken (1 uur naar het zuiden). Ik heb eigenlijk maar 1 woord voor Leon: Bloedwarm! Het was er echt niet vol te houden. Als kers op de taart hebben we een echt Weisse Erdinger gedronken op een terras. Op een markt heb ik nog een kinderboek gekocht over het ontstaan van Centraal Amerika. De volgende dag stond DE activiteit van de week op het programma, met een board van een vulkaan afglijden. Na een lange rit kwamen we bij de vulkaan aan, we moesten eerst de vulkaan beklimmen om daarna van het uitzicht te genieten. Nadat we de beschermende kleding hadden aangetrokken was het dan tijd om knetterhard van de vulkaan af te glijden. Donderdag hebben we bijna een hele dag gereisd om vanuit Leon naar San Carlos te gaan. Dit is het dorpje waar Mike stage loopt, hij heeft ons zijn voetbalschool laten zien en het dropje. Na een gezellige karaoke avond zijn we we zaterdag weer een hele dag terug moeten reizen naar Costa Rica.

Ik heb zin in de volgende weken!

• 16 April 2014 - 14:46

Monique:

heej Max,

Het klinkt allemaal geweldig! Fijn dat je goed werk kunt doen (en ook nog genoeg tijd voor andere dingen).
    Ik wens je de komende weken heel veel plezier met de georganiseerde groepsreis uit Blerick. Je bent volgens mij de perfecte reisleider. Ben ervan overtuigd dat ze heel relaxed terug komen.....!
    groet uit zonnig Venlo,
    Monique