Feliz cumpleaños/ De 2de week - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Max Hoevenaar - WaarBenJij.nu Feliz cumpleaños/ De 2de week - Reisverslag uit Purral, Costa Rica van Max Hoevenaar - WaarBenJij.nu

Feliz cumpleaños/ De 2de week

Door: Max Hoevenaar

Blijf op de hoogte en volg Max

17 Februari 2014 | Costa Rica, Purral

Mijn goede voornemen om elke week een reisverslag te schrijven is ook deze week weer gelukt.

Net zoals de vorige week hebben we elke dag weer Spaanse les gehad van 4 tot 6. Op maandag ben ik nog naar de politie geweest om aangifte te doen voor mijn gestolen/vermiste telefoon. Tijdens de Spaanse lessen zijn we nu bezig met de werkwoorden vervoegen in de verleden tijd/huidige tijd en toekomstige. De regelmatige werkwoorden vervoegen lukt al aardig, het is alleen jammer dat de werkwoorden die je het meeste gebruikt bijna allemaal onregelmatig zijn, en dat je deze rijtjes dus heeeel snel moet leren. Op maandag avond hebben wij onze eerste vergadering met de gemeente en een aantal andere partijen gehad. Het was nog erg lastig om alles te kunnen volgen, maar ik begon wel al veel woorden te herkennen. Na bijna 2,5 uur vergaderen was er een einde aan gekomen. Voor mijn gevoel hadden ze 0 beslissingen genomen en kwamen ze steeds weer terug op vorige agenda punten.

De volgende dagen zijn Kristy en ik begonnen met onze schoolopdracht. Dinsdag en woensdag avond hebben wij danslessen gekregen van Nomo, want iedereen danst hier altijd en overal. En het ziet er een beetje raar uit als je als enige niet kunt dansen. Als jongen is het wel iets lastiger om te leren, want je moet dan de meiden leiden. Voor Kristy en Juanita was het iets gemakkelijker want die werden alle kanten op geslingerd.

Donderdagavond stond de 2de vergadering op de planning. Deze was helaas nog lastiger te volgen dan de eerste. Het kan ook zijn dat ik nog een beetje moe was, want de afgelopen week ben ik 2 keer 's morgens met Kristy gaan hardlopen (ook die donderdagochtend). Op vrijdagavond waren we heel even naar een 'dansfeest' geweest. Dit was echter niet zo leuk als we van tevoren dachten, we zijn toen maar snel gaan avondeten en waren ook weer op tijd thuis omdat we zaterdag natuurlijk de training hadden.

Zaterdag moest ik dus weer om 06.45 mijn bed uit. Na 4 uur trainingen was het om 12 uur alweer klaar. We hadden toen met de familie een feest van een nichtje wat 15 was geworden. Dit is geen normaal feest in Costa Rica, het is te vergelijken met een Sweet 16 in Amerika (het gaat ook net zoals op MTV). Dit feest wordt alleen voor meiden georganiseerd want het is dan de overgang van meisje naar volwassene. Armando (vader van het gastgezin) is DJ en was om half 4 aanwezig om alles op te bouwen want om 4 uur begon het feest. Ik heb die middag ook voor het eerst kennis gemaakt met 'Tico tiempo'. De eerste gasten kwamen dus pas om 6 uur. Het was een avond vol met dansen (de danslessen kwamen al meteen van pas) en met heel erg veel en lekker eten. Om 9 uur hebben Leon en ik de bus gepakt om naar de kroeg 'Roots' te gaan. Dit was een rustige kroeg waar ze reggae muziek draaien. We zijn hier tot iets na 12 uur gebleven (want toen was ik dus jarig), daarna zijn we naar El Pueblo gegaan dit is het dorp waar allemaal discotheken zijn. Om half 4 hebben we nog wat rijst met kip gegeten nadat we op stap waren geweest, iets na 4 uur lag ik in bed want om 05.30 (!!!!!) inderdaad 1,5 uur later voor diegene die snel kunnen rekenen, moesten we alweer opstaan om met de familie op stap te gaan! Na een douche van 15 minuten stapte ik als laatste de auto in. De dag begon rustig want we gingen met z'n alle (opa's en oma's tantes en ooms en nichtjes en neefjes) een tocht maken door de natuur van Costa Rica. Wat je je hierbij kunt voorstellen kun je bij de foto's zien.

Het was echt een super vette verjaardag om nooit te vergeten (het was ook mijn eerste verjaardag dat ik in een korte broek en tshirt kon buiten lopen). De rit begon over het asfalt, maar dit veranderde al snel in een zandweg. Onderweg heeft iemand die voor ons reed een boa slang gevangen, hij had best wel geluk want het lukt hem niet om zich om de arm van de man te wikkelen en probeerde hem nog te bijten, maar de man had hem net op tijd in de zak gegooid. Op een gegeven moment kwamen bij een grote rivier uit van 20 a 30 meter breed. Omdat het op dit moment geen regenseizoen is stond de rivier bijna blank. Er was wel nog water, maar slechts 5 a 6 meter breed en 1 meter diep, hier zijn we ook met 4x4 truck doorheen gereden. In de middag hadden we een pauze gehouden. Toen kwamen de bakken met eten en gaspitjes meteen tevoorschijn. We hadden toen lekker gegeten en nog even gedobberd in het water, midden in een extreem groene omgeving. Het was een stuk ongerepte keiharde natuur in Costa Rica.

Op de terugweg had de auto van opa en oma nog pech, want de motor was overhit... En wat doe je dan? Je zet de auto aan de kant, pakt de kleden en stoelen weer tevoorschijn en binnen een aantal minuten stond er weer lekker eten! We zijn toen even gaan chillen totdat de auto was afgekoeld. Uiteindelijk kwamen we pas laat in de avond thuis en denk ik dat ik nog nooit zo lang wakker ben geweest op mijn verjaardag, zeker 22,5 uur!

Het was weer een hele leuke week en ik merk dat Costa Rica een beetje met mij begint te flirten. Ik heb in ieder geval de eerste kennis making met Pura Vida meegemaakt toen ik in het riviertje middenin de bossen van lag, met lekkere reggae muziek op de achtergrond en stromend water voelde. Ik heb van mijn gastgezin ook nog een leuk t-shirt gekregen met de tekst Pura Vida en daaronder de uitleg. Deze foto zal nog wel volgen. Komende woensdag hebben we een BBQ voor mijn verjaardag.

Hasta luego!

  • 18 Februari 2014 - 15:17

    T.Maria:

    Hola Max.

    Tja, wat zal ik zeggen,.....PURA VIDA !!

    Saludas de T. Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 6649

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 22 Juli 2014

Stage Costa Rica

Landen bezocht: